1) MUQADDIMAH:
بسم الله الرحمن الرحيم.
{الَّذِينَ
إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآَتَوُا
الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ
وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الأُمُورِ} [الحج: 41] Maksudnya:
{(Iaitu) orang-orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka di muka
bumi nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat
ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah
kembali segala urusan.} [Al-Haj: 41].
2) KEPENTINGAN PELAKSANAAN SIASAH SYARIAH DALAM SEBUAH MASYARAKAT DAN NEGARA
Perbincangan
ini cuba menyentuh satu sudut penting berkenaan pelaksanaan Siasah
Syar’iyyah di dalam sebuah masyarakat dan negara iaitu aspek jaminan
kesejahteraan terhadap rakyat. Hal ini mustahak untuk diketengahkan
ketika mana ramai di kalangan ahli sains politik, sains sosial mahupun
pemimpin masyarakat mencari pelbagai pendekatan Barat untuk memelihara
maruah umat dan martabat wanita daripada pelbagai bentuk penindasan dan
diskriminasi.
Pendekatan yang berteraskan agama khususnya Islam seringkali diketepikan lantaran timbulnya sikap yang prejudis terhadap identiti masyarakat Islam.
3) Pengertian Siasah Syariah
Berasaskan
kepada pengertian yang telah digunakan oleh masyarakat Arab, perkataan
siasah telah digunakan oleh masyarakat Melayu dengan maksud politik,
kebijaksanaan untuk mencapai sesuatu maksud, dan pengetahuan yang
bersangkutan dengan hal-hal kenegaraan..
Istilah: Pengertian Istilah Siasah Syariah:
َقَالَ ابْنُ عَقِيلٍ: السِّيَاسَةُ مَا كَانَ فِعْلا يَكُونُ مَعَهُ النَّاسُ أَقْرَبَ إلَى الصَّلاحِ، وَأَبْعَدَ عَنْ الْفَسَادِ،
وَإِنْ لَمْ يَضَعْهُ الرَّسُولُ r، وَلا نَزَلَ بِهِ وَحْيٌ
.
“Siasah
Syar’iyyah ialah suatu tindakan yang boleh membawa manusia lebih hampir
kepada kemaslahatan (menurut neraca syariat Islam) dan terhindar jauh
daripada kebinasaan meskipun tindakan tersebut tidak pernah dinyatakan
oleh Rasulullah s.a.w dan tidak pernah diturunkan melalui wahyu.”
4) DEFINISI NEGARA KEBAJIKAN
i) Kebajikan menurut al-Quran: meliputi kemaslahatan dunia dan akhirat.
ii) Sebuah negara yang patuh kepada segala perintah Allah swt dan dalam
masa yang sama mengutamakan kebajikan dan keselesaan rakyat sebagai
agenda utama dalam pembangunan Negara.
Berpandukan
Al-Quran, istilah kebajikan dibicarakan dalam konteks yang lebih luas
dan menyeluruh, iaitu meliputi kemaslahatan dunia dan akhirat. Terdapat
beberapa kalimah yang menunjukkan kepada makna ‘kebajikan’.
Kalimah tersebut ialah ‘al-khaiyr’, ‘al-hasanah’, ‘al-birr’ dan ‘al-thoiyyib’. Dalam bahasa Melayu kalimah-kalimah ini diterjemahkan dengan makna ‘baik’.
Secara umumnya ia juga memberi makna ‘kebajikan’. Konsep ‘al-khaiyr’ digunakan pada ayat dakwah supaya menyeru kepada kebajikan sebagaimana firman Allah:
{وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ} [آل عمران: 104]
Maksudnya:
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada
kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar;
merekalah orang-orang yang beruntung. [Aal-Imran: 104].
{وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ} [البقرة: 201]
Maksudnya:
Dan di antara mereka ada orang yang bendoa: "Ya Tuhan kami, berilah
kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari
siksa neraka"[Al-Baqarah: 201].
Kesimpulannya, ‘Negara Berkebajikan’ bolehlah didefinisikan sebagai:
“Sebuah
negara yang patuh terhadap segala perintah Allah swt dan dalam masa
yang sama mengutamakan kebajikan dan keselesaan rakyat sebagai agenda
utama dalam pembangunan negara di samping tidak melupakan tugas amar
makruf dan nahi mungkar."
5) CIRI-CIRI NEGARA BERKEBAJIKAN
- ·Mencangkupi urusan hubungan manusia sesama manusia secara adil ,
- ·Hubungan manusia dengan tuhannya.
- ·Melaksanakan amar ma’ruf, nahi munkar.
- ·Iktibar & pengajaran dalam al-quran, as-sunnah dan sejarah islam.
- ·Melaksanakan kebajikan – amal soleh, berakhlak, kekuatan, keupayaan mentadbir.
- ·Rakyat dan pemerintah berlumba melakukan kebajikan
- ·Memastikan keperluan asas rakyat dinikmati tanpa kecuali
- ·Mengelak perebutan peluang di antara rakyat dan kerajaan
- ·Mengutamakan pembangunan akhlak dan jati diri
- ·Menjadikan kepelbagaian adat budaya dan agama sebagai pemangnkin keharmonian rakyat dan asas kekuatan negara
- ·Memastikan imbangan kuasa pemerintah.
6) PRINSIP SIASAH SYARIAH
Apa
yang dimaksudkan sebagai prinsip Siasah Syar’iyyah ialah perkara yang
benar-benar bersifat dasar dan pokok serta menonjolkan identiti wajib
bagi Siasah Syar’iyyah, kerana prinsiplah yang dapat menonjolkan
perbezaan antara Siasah Syar’iyyah dengan siasah yang lain. Para pengkaji politik Islam berbeza pandangan dalam menyenaraikan bilangan atau jumlah prinsip. 7
Prinsip Siasah Syar’iyyah yang ingin dikemukakan di sini ialah :
i. Prinsip hakimiyyah bagi Allah, yang membawa kepada kedaulatan Syariat Islam.
ii. Prinsip menunaikan amanah dan tanggungjawab (mas’uliyyah)
iii. Prinsip ketaatan, yang mewajibkan rakyat mentaati pemimpin dalam kerangka ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya.
iv. Prinsip mewujudkan dasar syura.
v.
Prinsip mempertahankan keadilan dan menggarap persamaan yang akan
memberikan jaminan dan perlindungan hak rakyat dalam segenap aspek.
7) MAQASID (OBJEKTIF) SIASAH SYARIAH
Terdapat
beberapa pandangan yang sering diketengahkan dalam menyenaraikan
Maqasid Siasah Syar’iyyah atau matlamat kepimpinan politik dan
pentadbiran negara mengikut acuan syariat Islam ini.
Antaranya ialah sebagaimana yang digariskan oleh Abd al-Wahhab Khallaf iaitu:
i. Memandu pentadbiran negara supaya selaras dengan kehendak Islam.
ii. Menjamin seluruh kepentingan dan kemaslahatan rakyat di sepanjang masa dan tempat.
iii. Menjadikan Islam sebagai sistem yang relevan dalam pentadbiran negara.
Seiring
dengan maqasid syariah yang bertujuan untuk membawa kemaslahatan kepada
orang ramai dan menolak kemudharatan daripada mereka, maka Maqasid
Siasah Syar’iyyah pula bertujuan untuk memastikan bahawa kemaslahatan
itu benar-benar terjamin dan kemudharatan dapat dielakkan melalui kuasa
politik dan pentadbiran, kehakiman dan undangundang.
Di dalam urusan pentadbiran negara dan ummah, setiap keputusan dan tindakan pemerintah yang berdasarkan Siasah Syar‘iyyah hendaklah sentiasa mengambil kira prinsip yang digariskan oleh kaedah fiqhiyyah yang menegaskan
:
تَصُرُّفُ الإمَامِ عَلى الرَّعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالمَصْلَحَةِ
Maksudnya: “Tindak tanduk Imam (pemerintah) terhadap rakyatnya hendaklah
didasarkan kepada maslahah”
• Maka menjadi kewajipan kepada pemerintah menjadikan objektif umum syariah ( (المقاصد العامة للشريعةsebagai asas dalam pentadbiran negara berkebajikan.
• Pemerintahan
yang berlawanan dengan prinsip islam pastilah tidak akan dapat menjaga
dan memenuhi hajat serta kebajikan manusia untuk kesejahteraan dunia dan
akhirat mereka.
Berkata Ibn Al-Qayyim rh:
“Syariah
Islam dibina atas asas hikmah kebijaksanaan, kemaslahatan hamba di
dunia dan akhirat. Syariat semuanya adil, maslahah, hikmah. Maka semua
perkara yang keluar dari batasan keadilan kepada kezaliman, dari rahmat
kepada lawannya, dari maslahah kepada mafsadah, hikmah kepada pekerjaan
sia-sia, maka ia bukanlah dari Syariat Islam walaupun dimasukkan ke
dalamnya secara takwil”.
Syariah Islam dibina dengan asas untuk membawa kebaikan dan menolak keburukan:
(Jalb al-masalih wa dar’ al-mafasid) - (جلب المصالح ودرء المفاسد).
Di samping penekanan terhadap pemeliharaan agama sebagai asas, Ibn
Hazm dalam kitabnya ‘Al-Muhalla’ juga manegaskan bahawa pihak kerajaan
wajib menunaikan tanggungjawabnya terhadap rakyat dengan melakukan
beberapa perkara. Antaranya:
1. Memastikan rakyatnya mendapat makanan, pakaian dan minuman yang sempurna.
2. Memastikan rakyat mendapat pendidikan yang sempurna.
3. Menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat bila dituntut.
4. Memelihara keselamatan nyawa, harta dan kehormatan rakyat.
5. Menyediakan kemudahan pengangkutan kepada rakyat
KESIMPULAN / PENUTUP:
Hakikatnya,
‘Negara Berkebajikan’ telah wujud semenjak wujudnya negara Islam
Madinah lagi, bahkan ianya telah dipraktikkan sendiri di zaman para Nabi
sebelum Rasulullah s.a.w. Konsep mengenai ‘Negara Berkebajikan’ yang
sukar dijelaskan oleh ahli-ahli ekonomi moden hingga kini sebenarnya
telah jelas dalam Syariah Islam.
Konsep
‘Negara Berkebajikan’ yang dibincangkan di atas sebenarnya selaras
dengan konsep sebuah Negara Islam yang telah dilaksanakan di zaman
kegemilangan Islam dahulu. Keadilan dan kesaksamaan yang dipraktikkan oleh Rasulullah s.a.w, Khulafa’ al-Rasyidin,
Khalifah Umar Abdul Aziz dan lainnya menjadi bukti sejarah bahawa
Negara Islam adalah merupakan negara yang berlandaskan ‘Negara
Berkebajikan’. WALLAHU A’LAM.
*Khulasah Pembentangan AAM di Seminar Siasah Syar'iyyah SPSS2011
Akhukum,
Abu Anas Madani. PSD. 19 Syawwal 1432H -17 Sep 2011.
Negara Berkebajikan: Dari Perspektif Siasah Syar’iyyah
Reviewed by dsbbst
on
03:02
Rating:
No comments: