1. Saya lihat sebahagian sahabat terlalu segera menghukumkan salah dan memperlecehkan perbuatan beberapa individu yang merenjis/menyiram air ke LPT 2 sebagai usaha 'merawat' jalan tersebut yang dikatakan berhantu/'keras' kerana banyak kemalangan berlaku di situ.
2. Dalam masa yang sama, saya lihat sememangnya kebiasaan masyarakat Melayu terlalu obses dengan kisah mistik sehingga mengenepikan asas tauhid yang mesti bersumberkan sunnatullah dan syariatullah, aqli dan naqli. Pun begitu, saya tidak nafikan adanya gangguan syaitan dan jin kepada manusia. Ini jelas dalam Qur'an dan Hadith.
Gambar Hiasan |
3. Muka jalan yang beralun, jalan yang lurus dan membosankan, sunyi, keletihan pemandu, dan lain-lain faktor perlu diambil kira sebelum 'menyalahkan' jin, syaitan dan segala macam hantu yang dikatakan wujud di LPT 2. Halusinasi boleh jadi berlaku akibat pemandu yang terlalu mengantuk dan kemudiannya otak mula memproses imej-imej yang 'menyeramkan' dan 'dilihat' oleh pemandu.
4. Jika dilihat dalam al-Qur'an, terdapat banyak ayat-ayat berkenaan akidah terutamanya dalam bentuk cabaran kepada orang musyrik. Ayat itu biasanya akan didahulukan dengan cabaran bersifat aqli dan kemudiannya menyusul naqli. Lihat contohnya dalam Surah al-Ahqaf ayat 4. Boleh kita fahami bahawa, dalil-dalil berkenaan akidah boleh dan malahan perlu datang dalam dua jalan, akal dan wahyu. Qur'an dan Hadith tanpa meninggalkan keperluan bukti saintifik/empirikal. Sunnatullah dan syari'atullah.
5. Ulama' tidak sepakat dalam hukum Solat Sunat Hajat. Hadith berkenaan solat Hajat juga berstatus dhaif jiddan. Ada juga ulama yang membawakan hadith lain yg berstatus hasan sahih bagi menyokong hadith ini. Imam al-Bukhari mengkategorikannya sebagai munkarul hadith. Hujjatul Islam Imam al Ghazali menyatakan bahawa solat Hajat adalah termasuk ke dalam golongan solat nafilah iaitu solat sunat yang dianjurkan untuk dilakukan. Apapun, ia terpulang kepada pendapat masing-masing untuk melakukannya.
6. Seterusnya adalah masalah 'air solat hajat' yang direnjiskan.
i. Air solat hajat tidak ada dalam syariat Islam.
ii. Air yang dibacakan ayat suci al-Qur'an dan beberapa hadith berkenaan rawatan (ruqyah) ada dalam Islam.
iii. Perbuatan merenjis air ruqyah adalah diharuskan dalam Islam sebagaimana fatwa Syeikh Abdul Aziz bin Baz rahimahullah. Rujuk [http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php…]
Saranan saya, sekiranya ingin melakukannya adalah lebih baik dibacakan ruqyah syar'iyyah pada air. Boleh rujuk pelbagai kitab-kitab mu'tabar berkenaan bacaan ruqyah yang sahih. Antaranya Wiqayat al-Insan min al-Jinn wa al-Syaitan oleh Shaykh Abdul Wahid Salam Bali, Kaifa Tu’aliju Maridhaka bi al-Ruqyah al-Syar'iyyah oleh Shaykh Abdullah bin Muhammad al-Sadhan ataupun buku-buku pengubatan Islam dalam Bahasa Melayu yang dipastikan sahih sumbernya, misalnya buku kecil Ruqyah Asas Perubatan Islam oleh TG Dato' Dr. Harun Din.
7. Jika masih was-was dengan kaedah renjisan ini, cukup dengan berdoa kepada Allah dengan penuh adab dan pengharapan. Tidak perlu berdoa dan solat hajat di tepi jalan. Itu tindakan yang membahayakan nyawa sendiri. Firman Allah SWT, "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan" (Surah al-Mu'min ayat 60)
7. Sebaga kesimpulan, saya bawakan hadith. Sabda Nabi SAW,
اَلطِّÙŠَرَØ©ُ Ø´ِرْÙƒٌ، اَلطِّÙŠَرَØ©ُ Ø´ِرْÙƒٌ، اَلطِّÙŠَرَØ©ُ Ø´ِرْÙƒٌ، ÙˆَÙ…َا Ù…ِÙ†َّا Ø¥ِلاَّ، ÙˆَÙ„َÙƒِÙ†َّ اللهَ ÙŠُØ°ْÙ‡ِبُÙ‡ُ بِالتَّÙˆَÙƒُّÙ„ِ.
“Thiyarah* itu syirik, thiyarah itu syirik, thiyarah itu syirik dan setiap orang pasti (pernah terlintas dalam hatinya sesuatu dari hal ini). Hanya saja Allah menghilangkannya dengan tawakkal kepada-Nya.” (Riwayat al-Bukhari dalam al-Adabul Mufrad no. 90;, Abu Dawud, no. 3910; al-Tirmidzi, no. 1614; Ibnu Maja no. 353)
*Thiyarah adalah menganggap sial pada benda, perkataan atau apa sahaja.
Wallahua'lam.
Kredit:
Hukum Baca Ayat Ruqyah Ke Atas Air, Merenjis Dengannya dan Komen Ringkas Isu LPT 2
Reviewed by dsbbst
on
18:15
Rating:
No comments: