Rawatan Menggunakan Daun Bidara


Salah satu ikhtiar yang diusahakan di Darussyifa’ ialah rawatan menggunakan daun bidara. Ia secara khusus digunakan dalam merawat penyakit-penyakit bersihat rohani seperti gangguan emosi, susah tidur, gangguan makhluk halus dan sihir. Kaedah ini sebenarnya bersumberkan amalan para ulama terdahulu yang menjadikan daun bidara sebagai bahan rawatan utama dalam mengatasi orang yang terkena sihir.

Antara dalilnya ialah sebagaimana yang dsebutkan oleh Abul Hasan Ali ibn Khalaf yang dikenali Ibn Battal al-Maliki yang mensyarahkan sahih Bukhari ketika menghuraikan hadith berkenaan sihir :

“(Hendaklah dia mengambil tujuh helai daun bidara yang segar hijau lalu menumbuknya di antara du abatu (iaitu menggunakan lesung) kemudian digaul dengan air lalu dibacakan ayatul kursi, tiga qul (ada yang mengatakan empat qul termasuk surah al-Kafirun) kemudian dihirup tiga kali dan hendaklah dia mandi dengan air tersebut. Sesungguhnya ia akan menghilangkan apa sahaja yang dihidapinya dengan izin Allah, ia baik bagi lelaki yang tertahan daripada mendatangi isterinya (tidak boleh berjimak disebabkan sihir)”

Dalam contoh lain, Nabi SAW juga menjelaskan bahawa ketika memandikan mayat selain dimandikan dengan air bersih, salah satu mandian mayat tersebut perlu menggunakan campuran air dengan daun bidara. Ini menunjukkan terdapat khasiat khusus pada daun bidara sehingga digunakan ketika memandikan mayat.





Kaedah rawatan :
Ambil sekurang-kurangnya 21 helai daun bidara untuk kegunaan tiga hari iaitu setiap hari menggunakan 7 helai. Ambil tujuh helai daun bidara ini kemudian tumbuk dengan lesung batu sehingga separuh hancur. Campurkan daun yang separuh hancur itu dengan air yang telah didoaka. Minum sedikit air ini kemudian dibuat bilasan mandi di waktu petang. Lakukan kaedah ini selama tiga hari berturut-turut.

Rujukan : Rawatan Penyakit Jasmani (I), Tuan Guru Dato’ Dr Haron Din


_______________________________________________________________

Iklaneka

Jualan buku karya ulama tersohor. 2 buah buku yang sangat bernilai ini seharusnya anda miliki. Menggabungkan antara kaedah dan hujahan menjadikan ia sangat berguna kepada semua. Selain dalil dan nas yang dikemukakan, kaedah/teknik merawat turut diajar bagi memastikan pembaca betul-betul memahami isu ini. Hubungi segera untuk dapatkan buku ini



Rawatan Menggunakan Daun Bidara Rawatan Menggunakan Daun Bidara Reviewed by dsbbst on 19:40 Rating: 5

58 comments:

  1. assalamuaikum..

    ada sedikit pertanyaan berkenaan pokok daun bidara.

    Darussifa' Salak tinggi ada jual benihnya tak? jika ada berapa harganya?

    Satu lagi, boleh tak kalau pokok bidara ni di tanam di dalam pasu.?

    wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. poko bidara 35 riggit...pokok ni xssuai ditanam di falam pasu

      Delete
    2. Knpe ye tak sesuai tanam di pasu? Jelaskan knpe?

      Delete
    3. Pokok bidara pokok yg rendang... bole mencecah 10kaki tinggi. So agak tidak sesuai utk ditanam dlm pasu.

      Delete
    4. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

      Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

      Delete
  2. sebarang urusan pembelian Daun/Pokok Bidara, sila hubungi ust muiz h/p: 01112396165

    ReplyDelete
  3. berkesan ke guna cara ini?sebab saya masih belum pulih

    ReplyDelete
  4. Kesembuhan penyakit adalah urusan Allah. Kita hanya berikhtiar. Ubat juga bukan penyembuh, begitu juga daun bidara, semua bahan yang kita gunakan adalah sebagai ikhtiar. Bahan dan kaedah yang kita gunakan adalah betul dan kita ambil dari sumber yang betul. Kalau Allah tak izinkan sembuh buatlah macammana pn pasti x sembuh. Tp bila smpai masa, In Sya Allah sembuh.

    ReplyDelete
  5. Mohon kongsi Artikel ini, Jazakallah

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...sya dlm proses menjalani rawatan di darussyifa kk sabah. Sya diberi daun bidara tuk tujuan mandian & minum. Sya nak tanya ustaz, selepas minum & mandi air daun bidara tersebut sya merasa lenguh2 satu badan , pening & kdg mual. Adakah itu tindakbalas positif yg berlaku dlm proses penyembuhan??? Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. ya subhanallah...Di Terengganu ni banyak sekali pohon bidara...sadikit masa lagi saya akan buat TUT ....dan manfaatkannya...saya juga sedang kumpul beberapa benih Tiin...Alhamdulillah

    ReplyDelete
  8. to mschie.. dimana saya boleh dapatkan daun bidara di kawasan kota kinabalu ni

    ReplyDelete
  9. untuk bibit bidara, zaitun, dan tin, untuk wilayah indonesia bisa hubungi saya 081274002222

    ReplyDelete
  10. Assalamulaikum, saya nak tanya, bagaimana nak mengubati penyakit sihir pada orang yg terkena minyak dagu? Dan cara dari menghalang dari terkena lagi atau mengelak dari sihir itu ditambah semula? Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum wr wb
    untuk di Indonesia dari wilayah Bantul, yogyakarta da lainnya insyaAllah kami menyediakan daun bidara dan Pohon bidaranya usia belasan tahun info http://indonetwork.co.id/daun_pohon_bidara/4835946/daun-pohon-bidara.htm
    http://iklangratis.org/sehat-cantik/sehat-cantik-lainnya/daun-bidara-dan-pohon-bidara-i55836
    trimakasih http://darussyifabbst.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum.saya nak tanya kat kuantan kat mana blh dpt daun atau pokok bidara ni.

    ReplyDelete
  13. Saya nak beli pokok bidara dgn daun2nya sekali,nak buat mandi hari2,saya ada masalah saka,tambahan pula saya kena sihir lagi,Kalau allah izinkan saya kijak2 jin ni semua,saya dah nak muntah dah jemu dgn masalah jin ni,saka saya ni pulak dah menjadi2 kurang asamnya,jin sihir ni pula suka ganggu jin saka saya,saya selalu mimpi jin,saya dah jemu dgn jin,saya dah Cuba mandi limau banyak Kali juga x jalan,saya nak beli POKOK BIDARA Dgn daun daun segala bidara yg ada,saya nak buang syaitan ni semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada tanam di Taman Herba sekolah saya, SMKA Maahad Hamidiah, Kajang Selangor. Besar pokok dan sedang berbuah

      Delete
    2. Saya ada tanam di Taman Herba sekolah saya, SMKA Maahad Hamidiah, Kajang Selangor. Besar pokok dan sedang berbuah

      Delete
    3. Hi, masih ada lagikah pokok tersebut?

      Delete
    4. Hi, masih ada lagikah pokok tersebut?

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. saya tinggal di ipoh dan saya perlukan benih bidara..ada yang boleh bantu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak pokok bidara ada dijual di Kebun Anggur Saloma yg terletak di jalan lekir - seri manjong

      Delete
  16. Mohon kongsi Artikel ini, Jazakallahukhairon kasiron

    ReplyDelete
  17. salam sesiapa nak beli pokok bidara (batu pahat-johor)ada di jual di pasar hari rabu pekan parit yusof...harga dalam rm 10-25) ikut saiz pokok....boleh booking...yg jual org kelantan depan simpang 3 jual apam balik....tepi main road pt yusof...stok terhad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. awas pokok bidara tu yg tempatan punya..kalau yg indon punya tangkai/batangnya ada warna merah sikit...perhatikan betul-betul.

      Delete
    2. Assalamualaikum wak topoi.sya nk beli..bole bgi alamat penoh Dan nombor telipon sekali.

      Delete
    3. assalamualaikum..
      kat parit raja boleh hantar x?area taman unuversiti?
      whatsapp says 01128937269

      Delete
  18. Kalau iktiar guna sabun bidara. Adakah berkesan

    ReplyDelete
  19. Saya memerlukan daun bidara ..mana sy boleh dapatkan area kL ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depan Warta Bangi ada nurseri yg mnjual pokok bunga..boleh order dlm masa 2 minggu dh dapat.. InsyaaAllah ..saya pernah cari smpai area sg buloh tp tkde jual..

      Delete
  20. Assalam...dimana sy boleh dapatkan daun bidara dan benih di kawasan johor bahru

    ReplyDelete
  21. assalam.. saya memerlukan daun pokok bidara, daun jintan putih dan daun jintan hitam. di mana saya boleh dapatkan daun-daun berkenaan ya.

    ReplyDelete
  22. assalam.. saya memerlukan daun pokok bidara, daun jintan putih dan daun jintan hitam. di mana saya boleh dapatkan daun-daun berkenaan ya.

    ReplyDelete
  23. assalam.. saya memerlukan daun pokok bidara, daun jintan putih dan daun jintan hitam. di mana saya boleh dapatkan daun-daun berkenaan ya.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. maaf seorang wanita haid tidak boleh mengunakan atau memegang minyak daun bidara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...saya ada membekalkan gel mandian daun bidara ..perkhidmatan pos seluruh malaysia..hubungi 0175984085

      Delete
  26. Assalamualaikum semua. Saya baru beli daun bidara di MAHA 2016 semalam. Kalau ada sesiapa nak beli anak pokok bidara atau tin atau segala jenis herba, boleh lah ke MAHA (diadakan setiap 2 tahun sekali).

    ReplyDelete
  27. Saya ade jual gel mandian bidara...boleh wasap 0173804797..

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum.. apa beza dari segi keberkesanan daun bidara segar berbanding yang telah dikeringkan untuk tujuan perawatan Islam

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum, saya nk tnye berkenaan daun bidara asli area kuala lumpur,
    Siapa2 yang tahu dkt mana ada jual daun bidara asli area kuala lumpur,
    Minta tolong inform sy,
    0169921759

    ReplyDelete
  30. Datang ke Taman Putra Ampang 68000 Selangor,di Jalan 11 Taman Putra Ampang Steven ,isteri nya Ros ada menjual anak pokok daun bidara.
    Mercu Tanda : SURAU dan Tahfiz Annuriah,Petron Service station,dulu EXXON.Warong makan ,kedai makan. Pasti kan Taman Putra ,Ampang,bukan Taman Pura Sulaiman.
    Steven jual anak pokok waktu pagi hingga 12.30pm.kalau hari sabtu Ahad, Ramai orang datang ke lokasi ini sebab nak makan.Hari lain steven pun ada jual juga.
    012 770 5670

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada 3 orang cari Steven.Guna lah wave gps. Info kat sini dah cukup untuk cari Steve. Masih ta tau guna GPS dan wave. Usaha lah sikit .

      Delete
  31. Saya ada jual mandian bidara..rm28sm rm33ss.. 200ml..

    Blh wasap jika berminat..
    Atau lihat :-

    Pages: Asha health & beauty shoppe
    IG: asha_health_beauty_ shope

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum admin. Bole saya tahu jenis pohon bidara yg manakah daunya bole dibuat ubat? Saya di beritahu terdapat 2(dua) jenis pohon bidara. Satu utk ubat dan lagi satu hanya untuk buah Di 2(dua) jenis pohon bidara itu juga ada yg mempunyai Duri dan tidak mempunyai duri. Adkah kedua2nya bole digunakan utk berubat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAALAIKUMUSSALAM setakat yg saya tahu daun bidara yg digunakan utk perubatan ialah daun yg berduri..Wallahualam

      Delete
  33. Benar tu..banyak khasiat daun bidara sebagai pengobatan

    ReplyDelete
  34. Bolehkah kita mandi dgn menggunakan daun bidara yg telah dikeringkan?

    ReplyDelete
  35. ok Sapa2 yg nak kan khasiat MINYAK BIDARA KHALIFAH yg diruqyah dgn alquran serta doa2 syifaq sebanyak 3 kali khatam diantara khasiat utama ialah utk ikhtiar mengatasi gangguan makhluk halus dan sihir,so klu ada yg nak tahu testimoni telepas dari sihir pukau asbab menggunakan MINYAK BIDARA KHALIFAH laju2 lah PM saya 0192193432

    ReplyDelete
  36. Alhamdulillah..banyak manfaat dan kegunaan daun bidara

    ReplyDelete
  37. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete
  38. KAMI SEGERA MEMBUTUHKAN DONOR GINJAL, DENGAN JUMLAH [$800,000USD,]{3.5crore}HUBUNGI KAMI SEKARANG UNTUK INFORMASI LEBIH LANJUT.Email jaslokhospital20@gmail.com} atau WHATSAPP kami sekarang,(+17013531601 ) Dr.Satish Satyanarayana, OF RS JASLOK INDIA. SAYA AMASPECIALIST DI ORGAN ORGAN, juga akan membeli dan menjual.TRANSPLANT JENIS ORGAN 0F Kami membutuhkan tanggapan mendesak Anda

    ReplyDelete

Powered by Blogger.