Lelaki Ini Gembira Bila Anaknya Diuji Menghidap Penyakit

Setiap orang pasti menghadapi kesukaran dalam kehidupan iaitu ujian. Walaupun nampak pada wajah mereka ketenangan dan kegembiran, tapi dalam hati penuh dengan ketabahan dan pasrah. Hanya Allah tahu.

Sebuah Keluarga Bahagia

Lelaki ini dikurniakan kebahagiaan dalam kehidupannya. Walaupun tidak kaya, tapi sifat syukur dan sabar sentiasa ada dalam diri. Gaji cukup makan, isteri suri rumah, anak-anak masih bersekolah. Tapi, anak-anak menjadi penyejuk mata buat ibu dan ayah. Anak-anak semua dengar cakap, hormat ibubapa, jaga solat dan rajin belajar. Syukur.

Bermula Kisah Ujian

Kebahagiaan pada setiap orang tidak pernah diragut, sebenarnya hidup itu diuji oleh Allah. Orang yang sabar dan syukur akan tetap merasa kebahagiaan walaupun dalam ujian. 

Anak sulung beliau (perempuan) diuji dengan kesakitan. Katanya diganggu oleh makhluk halus. Hati ayah mana yang tak sedih bila melihat keadaan anak perempuannya meracau, sakit, kurus, tak bermaya.

Hampir setiap hari dibawa berjumpa dengan ustaz pengamal perubatan islam untuk dapatkan rawatan. Tapi Allah belum kurniakan kesembuhan sepenuhnya buat anak beliau. Namun, beliau redha dan ikhtiar lain. Tidak sesekali terdetik di hati beliau untuk bawa jumpa bomoh, pawang walaupun tersohor dengan kehebatan mereka. Itu SYIRIK. Kalau mati, MATI KATAK. Allah tak ampun dosa orang syirik. 

Hampir 3 bulan anaknya sakit. Terlantar di atas katil. Anaknya yang dulu peramah, periang, sebaliknya. Bergenang air mata bila memandang anaknya. Tapi dia yakin, Allah maha pemurah, maha penyembuh, maha pengasih. Jauh sekali untuk dia mengalah kepada hasutan syaitan untuk dibawa jumpa bomoh. 

Gambar hiasan

Bekalan Bagi Ayah Bertaqwa & Anak Yang Sabar

Inilah resipi kesabaran beliau dan anaknya. Taqwa. Anak yang menanggung derita itu pun tetap sabar diuji. Katanya, “Ayah jangan sedih ya, kakak syukur kakak diuji. Semakin berat ujian, kakak rasa semakin dekat dengan Allah”. 

Air mata beliau deras mengalir. “Ayah syukur dan sabar nak. Ayah rasa tenang bila lihat kakak”.

Antara amalan yang tak pernah ditinggalkan ialah Solat, baca al-Quran, Bersedekah setakat kemampuan, Selalu bantu orang, Suruh anak tutup aurat, Amalkan amalan pendinding seperti baca Surah al-Baqarah, 3 Qul dan sebagainya. Ustaz juga selalu pesan Sabar, Yakin pada Allah, Jangan Syirik, Teruskan usaha ikhtiar, Jangan putus asa.

Kasih Allah Sentiasa Pada Hambanya

Susah nak yakin pada kasih Allah pada hambanya. Tapi bila diuji, kita akan mula sedar bahawa kasih Allah tetap pada hambanya. Kita yang selalunya ingkar pada suruhan Allah. Allah kurniakan kesembuhan buat anak beliau selepas hamper 5 bulan hadapi ujian.

Dengan ujian itu, hubungan kasih sayang keluarga semakin erat, yakin pada Allah semakin kukuh, Ibadat semakin terjaga, hubungan dengan jiran semakin kuat. Inilah kesan ujian yang biasanya kita Nampak susah, sakit tapi hakikatnya Allah nak tunjuk kasih sayangNya kepada hambaNya.

Antara pesanan lelaki itu ialah

1) Yakin Allah sayang pada kita
2) Jangan sesekali bersangka buruk dengan Allah
3) Sentiasa jaga amalan wajib, jauhi perkara haram supaya bila hadapi ujian kita menjadi kuat. 
4) Amalkan membaca al-Quran 
5) Sentiasa baca Al-fatihan, Ayat Kursi, Surah 3 Qul, Zikir sebagai pendinding.
6) Jauhi perasaan hasad dengki
7) Ramah dengan jiran dan berbuat baik dengan mereka


*Cerita ini adalah hasil nota 'storytelling' dalam ceramah perubatan islam

Lelaki Ini Gembira Bila Anaknya Diuji Menghidap Penyakit Lelaki Ini Gembira Bila Anaknya Diuji Menghidap Penyakit Reviewed by dsbbst on 01:04 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.